شناخت کسب و کار

شناخت کسب و کار

شناخت کسب و کار به معنای درک و آگاهی از عوامل مختلفی است که در اجرای یک کسب و کار با موفقیت کمک می‌کنند. این شناخت شامل درک و فهم دقیق از صنعت، بازار هدف، رقبا، مشتریان، فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی و همچنین دانستن نقاط قوت و ضعف شرکای تجاری است، همینطور منابع داخلی باید به شکل کامل شناسایی شود.

هر کسب و کاری برای اینکه به اهدافش دست یابد، نیاز است خود را بشناسد، برای این منظور لازم است در ابتدا بدانیم شناخت از چه ابعادی باید انجام شود.

شناخت شرکت باید از دو منظر داخلی و خارجی انجام شود. معمولا برای این منظور از SWOT یا ابزارهای دیگری استفاده می شود، که در آن به نقاط قوت و ضعف شرکت و فرصت ها و تهدیدهای پیشرو پرداخته می شود.

هر کسب و کاری باید بداند در بیرون خود و در محیط داخلی با چه عواملی رو به رو است و هر کدام از آن عوامل چه تاثیری بر روی شرکت می گذارد.

برای این منظور نیاز است بررسی و شناخت کامل از وضعیت مالی کسب و کار، وضعیت رقبا و مشتریان و همچنین محصولات، خدمات و ایده های کسب و کار به عمل آیند.

البته بررسی وضعیت سهامداران،‌صورت های مالی، نیروی انسانی و فرآیندهای کسب و کار و سایر متغیر ها جزئی از این مرحله است.

پس اگر می خواهیم برای یک کسب و کار برنامه ای در سطوح مختلف تهیه کنیم و بر اساس برنامه تدوین شده به رقابت بپردازیم، لازم است شناخت کامل و ۳۶۰ درجه ای از کسب و کار انجام دهیم.

 

Business Model Canvas